MicroStation ‘da katmanla ilgili iki temel palet mevcuttur. Bunlar, Primary Tools araç kutusu altındaki Level Manager ve Level Display paletleridir.
Level Manager (Katman Yöneticisi)
Aktif ve referans dosyalardaki katmanları ve katmanların ayarlarını kullanıcı ya tanımlama yetkisi veren katman paletidir. Level Manager diyalog kutusuna, Primary Tools araç çubuğundaki Level Manager simgesine tıklayarak veya Settings > Level > Manager seçerek ulaşmak mümkündür.

Level Manager diyalog penceresi incelenecek olunursa, en üst kısımda menü çubuğu, onun altında simgelerden oluşan kısayolları ve orta kısımda da iki bölme halinde katman özellikleri bulunmaktadır. Ortadan ikiye ayrılmış bölümlerden soldakinde, kategoriler listelenmiştir. Sağ kısımda ise o an içinde bulunulan kategoriye ait katmanlar listelenmiştir.
Dosya içerisinde yeni katman tanımlanmak istendiğinde, yeni katman yarat düğmesine tıklamak veya Levels > New seçmek gereklidir. Sağ panelde yeni bir satır yaratılacak ve bir isim verilmesi istenecektir. Şekilde görülen renk kısmına tıklanarak, o katman için mevcut paletten bir renk tanımlaması yapılabilir. Çizgi tipi ve çizgi kalınlığı değerleri de ilgili yere tıklanmak koşulu ile tanımlanabilir.
Kilit simgesi o katmanın kilitli olup olmadığını gösterir. Kilitli olan bir katmandan obje silinemez ve değişiklik yapılamaz. Üzerinde değişiklik yapılması istenmeyen katmanlar için kilit hanesine fare ile işaretlemek yeterlidir.
Yazdırma kısmı , hangi katmanların çıktı da görünüp, hangilerinin görünmeyeceğinin belirlendiği sekmedir. Yanında işareti olan katmanlar çıktıya yansıyacaktır. Bu sayede istenmeyen katmanların çıktıdan çıkarılması son derece kolaydır.
Used sekmesi, o katmanda herhangi bir eleman olup olmadığını belirten sekmedir. En az bir elemana sahip katman koyu renkle vurgulanır. Used sekmesindeki ● isareti, o katmanda en az bir eleman olduğunu, yani katmanın boş olmadığını gösterir. Boş olmayan katmanlar silinemez. Silinebilmesi için öncelikle içinin boş olmas ı gereklidir. O katmana ait elemanlar seçilip silindiğinde, Used sekmesindeki ● işaretinin kaybolduğuna dikkat edin.
Eleman sayısı sekmesi, ilgili katmanda toplam kaç elemanın mevcut olduğunu gösterir. O katmanda yaratı lan tüm objeler burada sayısal anlamda gösterilir. Katmanın tüm elemanlarını seçip bakmak yerine, burası daha kısa yoldan eleman sayımını mümkün kılar.
Transparency sekmesi, o katmanın şeffaflık değerin ne olduğunu tanımladığımız yerdir.
Objelere teker teker şeffaflık değeri verilebildiği gibi, katman bazında da şeffaflık tanımlamak mümkündür. Priority sekmesi ise ilgili katmanın öncelik değerinin tanımlandığı sekmedir. Katmanın tüm elemanlarına belirli bir öncelik değeri atanmak isteniyorsa, bu sekmeden değer girilerek bu gerçekleştirilmiş olunur.
Katmanların Dışa Aktarılması ve İçe Alınması Katmanlar, MicroStation ortamında bir kere yaratılıp ilgili semboloji değerleri atandıktan sonra, bu katmanlar farklı farklı dosyalar için de kullanılabilir. Level Manager diyalog penceresinde Levels > Export seçerek, katmanlar dışa aktarı labilir. Burada önemli olan çok çeşitli dosya formatları olmasına rağmen, dgnlib dosya uzantısının kullanılmasıdır. dgnlib dosya uzantısı seçildikten sonra herhangi bir isim verilerek katmanları farklı bir dosya olarak kaydetmek mümkündür.
Farklı bir dosyada veya bilgisayarda artık bu kaydedilmiş katmanlar kullanılabilir. Bunun için Levels > Import komutu kullanılır. Import denildiğinde dosya ismi tanımlanır. Kaydedilen dosyayı seçip OK denildiğinde o dosyanın barındırdığı katmanlar bir pencerede listelenir. Oradan istenirse ilgili katmanlar tek tek, istenirse tüm katmanlar seçilip onaylanır. Artık ilgili katmanlar yeni dosyada da kullanılmaya hazırdır.
Aktif Katman
Attributes ana paleti içerisinde aktif renk, aktif çizgi stili ve aktif kalınlık gibi aktif katmanda yer almaktadır. Normal halde burada o an aktif olan katman görüntülenir. Üzerine bir kez tıklandığında ise mevcut tüm katmanlar listelenir.
Level Display (Katman Göstericisi)
Level Display diyalog kutusuna, Primary Tools araç çubu ğ undan veya CTRL + E kısa yol tuş kombinasyonunu tuşlayarak veya Settings > Level > Display seçilerek ulaşılabilir.

Level Display diyalog penceresinde, siyah fonla gösterilen katmanlar açık olan katmanları, beyaz fonla gösterilenler ise kapalı (görünmeyen) katmanlar ı sembolize etmektedir. Gri fonla işaretlenmiş olanlar ise, bazı pencerelerde açık bazılarında kapalı konumda olan katmanlardır. Bir katman adının üzerine bir kez sol fare düğmesi ile tıklamak, o katmanın açılıp, kapanmasını sağlar. Kapalı olan katmanlar açılacak, açık olanlar ise kapanacaktır.
Yeşil fonla gösterilmiş olan katman, aktif katmanı işaret etmektedir. Aktif katman, her pencere için aynıdır ve o anda kullanımda olan katmandır. Her hangi bir katman, aktif katman olarak belirlenmek isteniyorsa, sol fare düğmesi ile katman adının üzerine çift tıklamak yeterlidir.
Level Display, penceresinde de MicroStation ‘da bulunan sekiz adet görüş pencerelerinin listesi mevcuttur. Bu, hangi katmanların hangi pencerelerde görünüp, hangilerinde görünmeyeceğinin belirtildiğisekmedir.
Filtreler menüsü, kullanıcı tarafından yaratılmış filtrelerin görünümünün ve seçilmesinin yapıldığı sekmedir. Level Manager ile oluşturulan filtreler bu alanda listelenir. İlgili filtre seçilmek sureti ile, o filtreyi kapsayan katmanlar ekranda belirecektir.
Görünüm menüsü, kullanıcının ekranda katmanları mı yoksa filtreleri mi görüp bunlar üzerinde müdahalede bulunacağının seçildiği sekmedir. Levels seçili iken Level Display menüsü yaratılmış katmanları listeleyecektir. Şayet Filters seçili ise, oluşturulmuş filtreler var ise bunlar listelenecektir.
Mod menüsü, View Display, Global Display ve Global Freeze alt sekmelerinden ibarettir.
View Display ile farklı pencereler için farklı katmanların açılıp kapanması olayı aktif hale getirilir. Global Display, seçilen katmanların tüm pencerelerde aynı biçimde etki etmesi istendiğinde (görünme / görünmeme) durumları için seçilir. Global Freeze ise tüm pencerelerdeki katmanları o hali ile saklar. Pencere bazında değişikliğe müsaade edilmez.
Pencere sekmesindeki sekiz adet pencerenin seçilemez duruma geldi ğ ine dikkat edin.
Katman kapat düğmesi ile ekrandan bir obje seçilmesi istenir. Seçilen objenin dahil olduğu katman kapatılır. Karmaşık projelerde objenin katman bilgilerini öğrenmeye gerek bırakmadan, katman kapatılabildiğinden çalışmanın süratli biçimde yürümesini sağlayacaktır.
Level Display penceresinde, katmanların listelendiği alanda sağ fare düğmesi ile tıklandığında, bir alt pencere açılır. Buradan, Set Active seçilerek ilgili katman aktif katman haline getirilebilir. All On ile tüm katmanlar açılır, All Off ile tüm katmanlar kapatılır. Bu işlemde aktif katmanın kapanması söz konusu değildir. Aktif olan katmanın kapatılması gerektiği durumlarda, başka bir katman aktif katman olarak ayarlan ı r. Invert ile açık olan katmanlar kapanır, kapalı olanlar açılır. Off By Element ile ekrandan bir eleman seçilir. O elemanın dahil olduğu katman kapatılır. All Except Element ile yine ekrandan bir eleman seçilir. Seçilen elemanın bulunduğu katman haricindeki tüm katmanlar kapatılır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder