20.09.2008

Hücreler (Cell)

Hücreler, MicroStation içinde yaratılan ve sıklıkla kullanılan kompleks semboller, detaylar ve elemanlardır. Her bir hücre, Cell Library (Hücre Kütüphanesi) adı verilen sembol kütüphaneleri içinde saklanır ve gerektiğinde çağırılarak, çizim içerisine yerleştirilir. Hücre kullanımı, çizim içinde çok kullanılan elemanların, her kullanımda çizilmesi gereğini ortadan
kaldırır ve standartlaşmayı sağlar.

Cell Library (Hücre Kütüphanesi)

Primary Tool araç çubuğundan Cells simgesine tıklanarak veya Element -> Cells seçilerek cell library diyalog penceresi aktif hale getirilir.

Hücreler, mutlaka bir kütüphane dosyasında saklanmak zorundadırlar. Cell Library, bu işlemlerin gerçekleştirildiği, düzenlemelerin yapıldığı, yeni cell'lerin yaratıldığı kütüphane arabirimidir.

• File > New komutu ile yeni bir kütüphane yaratılması sağlanır.
• File > Attach File komutu ile mevcut bir kütüphane dosyasının açılması sağlanır.

• File > Attach Folder komutu ile bir dizin içindeki tüm kütüphane dosyaları açılır.

• File > Detach komutu ile açık olan aktif kütüphane dosyası kaldırılırr.

• File > Compress komutu ile aktif kütüphane dosyası sıkıştırılır.

• File > Upgrade Files to V8 komutu ile eski V7 kütüphane dosyalarının V8 'e dönüştürülmesi sağlanır.

1 numara ile sembolize edilmiş alan cellerin görünümü ile ilgili parametreleri içerir.

• Use Shared Cell, cellerin o dosya içinde gömülü kalmasına, bu nedenle de daha
sonraki kullanımlarda herhangi bir cell kütüphanesi attach etmeden
kullanılabilmelerini sağlar.

• Display All Cells In Path, ilgili hedef yoldaki tüm celler gösterilir.

• Display, sekmesi üç farklı alternatif sunar. Wireframe, Smooth Shading ve Phong.
Wireframe modu tel kafes gösterimidir. Smooth ve Phong kaplamalı görünüm sunar.

2 numara ile sembolize edilmiş alan attach edilen cell kütüphane dosyasının içerisinde
bulunan cell elemanlarının listesini sunar. İsim ve Açıklama bilgileri ekranda gösterilir.

3 numara ile sembolize edilmiş alan, cellerin ne şekilde kullanılacağının tanımlandığı
sekmedir. 2 numaralı alandan ilgili cell seçilip 3 numaralı sekmeden ilgili düğmeye tıklanır.

• Placement, cellerin ekrana yerleştirilebilmesi için seçilmelidir.

• Point, nokta yerleşimi yapılacağı zaman noktaya bir cell ilişkilendirilecekse tıklanır.

• Terminator, doğru parçalarının uç kısımlarına ok yerleştirir gibi cell elemanı tanımlanmak isteniyorsa bu düğmeye tıklanır.

• Pattern, kapalı bir elemanın içi standart taramalar haricinde bir cell elemanla taranmak isteniyorsa, bu düğmeye tıklanmalıdır.
4 numara ile sembolize edilmiş alan, cellerin yaratılması ile ilgili bölgedir.

• Create, aktif cell kütüphanesi içine cell yaratılabilmesi için bu düğme tıklanmalıdır.

• Delete, var olan bir cell aktif cell kütüphanesinden silinmek istendiğinde seçilir.

• Edit, seçili cell'in isim ve açıklama kısımlarının değiştirilmesini gerçekleştirir.

• Share, seçili cell'i shared cell'e dönüştürür.

5 numara ile sembolize edilmiş alan, o an aktif olan cell kütüphane dosyasının adını ve dizin yolunu belirtir.

6 numara ile sembolize edilmiş alan, seçili olan cell'in görünüşünün önizleme yapılabilmesine imkan tanır. Tek bir pencerede görünüm, o cell'in 2 boyutlu, dörde bölünmüş bir gösterim ise 3 boyutlu olduğu anlamını taşımaktadır.

1. Place Active Cell

Aktif hücreyi yerleştirmek için Cells paleti içindeki Place Aktive Cell komutu kullanılır.
Yerleştirilecek olan hücre ayarlanır. Eğer Cell Library diyalog kutusunda herhangi bir cell placement olarak ayarlanmışsa, o cell 'in adı otomatik olarak burada seçilir.
• Active Cell, o anda aktif olarak seçili bir cell mevcut ise burada listelenir. Seçili bir cell yok ise, alanın sağındaki büyüteç simgesine tıklanarak cell library diyalog penceresi açılır ve aktif olacak cell seçilir.
• Active Angle, eğer cell belirli bir açı ile yerleştirilmek isteniyorsa bu değer girilir.
• X - Y - Z Scale, değerleri X - Y - Z eksenlerince büyütme veya küçültme uygulanacaksa kullanılır. 1 değeri bire bir aynı ebatta yerleştirilmesini sağlar. 1 'den büyük değerler cell 'i büyütme, 0 - 1 arası değerler ise küçültme uygular.

• True Scale, cell 'in yaratıldığı model dosyasının birim sisteminin, çalışılmakta olan aktif dosyanın birim sisteminden farklı olması
durumunda, cell dosyasının birim sistemini baz almasını sağlar.

• Relative, kullanılabilmesi için cell 'in graphic cell olması gereklidir. Açık olduğunda, hücreyi oluşturan elemanların bulunduğu katmanların en düşüğü, şu anki aktif seviye olacak şekilde tanımlanır. Diğer katmanlar, aktif katmana göre göreceli olacak şekilde yerleşir. Örneğin, elemanları 10, 12 ve 15 katmanları üzerinde yaratılmış bir cell yerleştirilirken, aktif seviye 1 ise, 1, 3 ve 6 katmanlarına yerleşir. Kapalı olduğunda
hücre, o an aktif olarak belirlenmiş katmana yerleşir.
• Mirror, işaretlendiğinde cell, simetrisi alınarak yerleştirilir. Horizontal seçili ise cell 'in, yatay eksene göre simetrisi, Vertical seçili ise düşey eksene göre simetrisi yerleştirilir.
Both seçeneğinde ise, her iki eksene göre simetri söz konusudur.
• Interactive, yerleştirilecek cell, belirli bir büyütme - küçültme değeri veya döndürme değeri grafiksel olarak girilerek cell yerleştirilecek ise, seçili olmalıdır. Rotate Only ile sadece açısal döndürme değeri, Scale Only ile sadece büyütme - küçültme değeri, Rotate and Scale ile de hem açısal dönüklük hem de ölçekleme uygulanır.
• Flatten, 3 boyutlu cell yerleşiminde kullanılır. Cell, belli bakış açısı ile yerleştirilir.
Seçilen düzlem görünümünde yerleşir.

2. Place Active Cell Matrix

Aktif olarak belirlenen Cell 'den matris dizilimi şeklinde yerleştirilmek isteniyorsa kullanılan komuttur.
Rows, bu matrisin kaç adet satırdan oluşacağı, Columns, kaç adet sütundan oluşacağı, Spacing değerleri de bunlar arasındaki mesafelerin belirlendiği yerlerdir.

3. Select and Place Cell


Ekranda mevcut olan bir cell'den yerleştirilmek istendiğinde, bu komut çalıştırılır sonrasında, mevcut cell tıklanır ve o cell'den istenilen yerlere yerleşim sağlanır.
Active Angle, yerleştirilecek celler belirli bir açı ile yerleşecek ise, X - Y - Z Scale, belirli bir büyütme veya küçültme ile yerleşecekse ilgili değerler girilir.

4. Define Cell Origin

Her cell elemanı bir orijin noktasına sahiptir. Origin noktası, bu cell yerleştirilirken hangi noktadan yerleşeceğinin tanımlandığı yerdir. Cell yaratırken de gereken şartlardan biri origin noktasının tanımlanmasıdır. Origin noktasının tanımlanması, bu komut tarafından sağlanır.

5. Place Active Line Terminator

Hat elemanları üzerinde, uç noktalara ok yerleştirir gibi kütüphane dosyasında tanımlı cell'lerden yerleştirilmek istendiğinde kullanılır. Hat elemanın orta noktasına göre yakın uç tarafında tıklama ile o uca yerleşir. Örneğin, ortadan hafif sola tıklanırsa, cell obje o hat
elemanın sol ucuna yerleşecektir.
Terminator kısmında bir cell tanımlanmak istendiğinde, Cell Library diyalog penceresinde, ilgili cell seçildikten sonra Terminator kısmına tıklanmalıdır.

6. Replace Cells

Ekranda görülen cellerden birini diğerine değiştirmek veya kütüphanedeki bir cell dosyasını güncellemek istediğimizde kullandığımız cell komutudur.
Method kısmı Replace ve Update olmak üzere iki başlıkta listelenmiştir.

• Replace ile, ekranda bulunan iki farklı cell, birbiri arasında değiştirilmek istendiğinde kullanılır. Mode, Single olarak seçili ise sadece bir cell elemanı değişikliğe uğrar.
Global seçildiğinde, değiştirilen cell'in aynısı olan cellerin tamamı bu değişikliği alır.

• Update ile, cell'ler kütüphane dosyasında güncellenir. Örneğin, ağaç adında bir cell ekrana yerleştirdiniz. O kütüphaneyi kaldırıp farklı bir kütüphane tanımladınız.
İçerisinde de ağaç adında farklı şekilde bir cell var. Update komutunu kullanarak bu ağaç ile ekrandaki ağaç cellerinin aynı olmasını sağlayabilirsiniz.

7. Place Cell Index

Cell Library, kütüphanesine tanımlanan cell'lerin bir listesini ekranda lejant olarak görmek istenildiği durumlarda kullanılır. Cell hakındaki bilgiler (isim, açıklama, orijin noktası, v.s.) bilgiler bu lejant üzerinde gösterilir.

Hiç yorum yok: