Taramalar, objelere dokusal kimlik kazandıran elemanlardır. Proje mahiyetine uygun olarak, zemin taramaları, döşemeler, kesitler, v.s. kullanım alanına göre taramalar, projelerin anlaşılırlığı açısından önem arz etmektedir.
Taramalar ile ilgili MicroStation paleti, R tuşu ile kısa yol atanmış Patterns paletidir. Temel anlamda iki farklı tarama mevcuttur. Hatch adı verilen çizgisel objelerle tarama ile Pattern adı verilen ve cell objelerden oluşan desen taramalar.
1. Hatch Area
Kapalı bir alanda, çizgisel tarama yapmak amacı ile kullanılır. Yedi farklı yöntemle tarama yapılabilmesine imkân tanımaktadır.
Hatch komutunun ayar penceresi incelendiğinde, en üst kısımda sıralanmış simgeler, farklı alternatifler ile tarama yapılması açısından önemlidir.
• Element, taranacak alan bir kapalı eleman olarak tanımlanacağı durumlarda, o eleman seçilmek sureti ile tarama işlemi yapılır.
• Flood, kapalı alana gerek duymayan ancak ekranda tanımlanan noktanın çevresini kapatan tekil objelerden oluşan alanın taraması işlemini yürütür.
• Union, farklı iki kapalı alanın birleşiminden oluşan alanı taramak amacı ile kullanılır. Alanların kesişmesi zorunluluğu yokdur.
• Intersection, farklı iki kapalı alanın kesişiminden oluşan alanı taramak amacı ile kullanılır.
• Difference, fark işleminin uygulanarak tarama yapılan parametredir. A/B işlemini gerçekleştirir. Daima ilk elemandan ikinci elemanın farkı alınır ve taranır.
• Points, kullanıcı tarafından ekrana belirlenen noktaların oluşturduğu kapalı alanın taramasının yapıldığı seçenektir.
• Fence, ekranda tanımlı fence 'in oluşturduğu alanın taraması yapılır.
Spacing değeri, tarama çizgileri arası mesafenin ölçüsüdür. Angle değeri ise tarama çizgilerinin kaç derecelik açı ile yerleştirileceğini belirler. Tolerance sekmesi dairesel elemanlarda önemlidir. Associative Pattern, işaretli olduğunda taranmış elemanın şekil değiştirmesi durumunda tarama alanı güncellenir. İşaretli değilse bu işlem yapılmaz.
Associative Region Boundary işaretli olduğunda tarama elemanı, objeden bağımsız bir eleman gibi yerleşir. Bu sayede farklı katman, renk, kalınlık, v.s. gibi oluşturulabilir.
Flood yöntemi ile tarama yapılacağı zaman önemli olan birkaç husus var. Aşağıdaki şekil Flood yöntemi seçildiğinde ayar penceresinin sağ alt kısmında bulunan aşağı açılır küçük ok simgesine tıklandığında belirir.
* Ignore Interior Shapes ile iç içe bulunan elemanlarda, içteki objeler göz ardı edilerek tarama yapılır.
* Locate Interior Shapes ile iç içe bulunan elemanlarda, içteki obje de dikkate alınır ve dıştaki obje ile içteki obje arası taranır.
* Alternating Interior Shapes ile bu işlem şaşırtmalı bir şekilde bir uygulanır bir uygulanmaz.
* Locate Interior Text, objeler içinde yazı elemanlar olduğunda bunların dikkate alınmasını sağlayan parametredir. Seçili olduğunda taramalar yazılara kadar olacaktır. Aksi takdirde yazıların üzeri de taranacaktır.
* Text Margin değeri bu yazılara kadar olan taramaların, yazılardan ne kadar çekme yapılacağının tanımlandığı yerdir. Sıfır değeri tam yazıya bitişik olması demektir. Artan değerler, taramaları yazı elemanlardan uzaklaştıracaktır.
* Dynamic Area Locate, seçili olduğunda, fare ile bir alan
içine gidildiğinde taranacak alan otomatik olarak belirtilir.
2. Crosshatch Area
Hatch komutu ile tarama olayının aynısıdır. Hatch ile Crosshatch arasındaki tek fark Crosshatch 'in çift yönlü tarama yapmasıdır. Tüm özellikleri aynı olmasından dolayı bu parametreler tekrar incelenmeyecektir. Sadece farklı olan bir sekme ele alınacaktır.
Yukarıdaki şekilde de görüldüğü gibi Spacing ve Angle değerleri ikişer adet girdi alanına sahiptir. Bu ise çift yönlü taramada çizgiler arası mesafeleri ve açısal değerleri belirler.
3. Pattern Area
Çizgisel objeler haricinde, cell kütüphanesinde tanımlı desenler kullanılarak tarama yapılabilmesine olanak tanıyan komuttur. Opsiyonları Hatch komutundakinin aynıdır.
Pattern Definition, alanı pattern olarak kullanılacak desenin (.pat) uzantılı dosyalardan mı yoksa cell kütüphanesinde tanımlı cell elemanlardan mı seçileceğinin belirlendiği kısımdır.
Genel itibarı ile From Cell ibaresi seçilerek cell 'lerden desenleme yoluna gidilir.
Pattern kısmı, o an aktif olarak belirlenmiş deseni ifade eder. From File seçili iken (.pat) uzantılı dosyaların bulunması için büyüteç simgesine tıklanır ve dosya adı seçilir. From Cell seçili iken büyüteç simgesine tıklandığında Cell Library diyalog kutusu açılır ve aktif olarak
kullanılacak desen için bir cell tanımlanır. Cell'ler kısmında da değinildiği gibi burada önemli olan bir nokta, cell seçildikten sonra Pattern kısmında tıklanması gerektiğidir. Aksi halde ilgili cell'i desen olarak kullanmak mümkün değildir.
Scale, desen olarak kullanılacak cell eleman, belirli bir ölçekleme uygulanarak yerleştirilmek istendiğinde bu alana ilgili değer girilir. 0 - 1 arası değerleri cell elemanı küçültür, 1 'den büyük değerler cell elemanı büyütür.
Row Spacing, desenler yerleştirilirken alt alta gelen desenlerde satır aralıklarının değeridir.
Column Spacing, desenler yerleştirilirken peş peşe dizilen desenlerde sütün aralıklarıdır.
4. Linear Pattern
Bir güzergâh elemanı boyunca desenleme yapmak amacı ile kullanılır. Örneğin, zemin çizgisi taramaları.
Cycle, aktif desen hücresinin nasıl yerleşeceğinin tanımlandığı alandır. Truncated, Complete, Single ve Multiple olmak üzere dört farklı alternatif mevcuttur. Bunlar arasındaki farklılıklar aşağıdaki şekilde görülmektedir.
Pattern, bu alanda ismi geçen cell eleman desen elemanı olarak tanımlanmıştır. Şayet bu alan boş ise, büyüteç simgesine tıklanarak açılacak Cell Library diyalog penceresinden bir cell attach edilir.
Scale, desen olarak seçilmiş cell elemanına belli bir ölçek uygulanmak istendiğinde kullanılır.
5. Show Pattern Attributes
Bir desen elemanın özelliklerini durum çubuğunda göstermek amacı ile kullanılır. Komuta girildikten sonra ekranda bulunan desen elemana tıklanır. Herhangi bir opsiyonu yoktur. İlgili bilgiler durum çubuğunda aşağıdaki şekilde de görüldüğü gibi listelenir.
6. Match Pattern Attributes
Ekranda var olan bir desenin özelliklerini (açı, ölçek faktörü, mesafe, v.s.) aktif desen özellikleri olarak tanımlamak amacı ile kullanılır. Bundan sonra atanacak desenlerin özellikleri bu seçilen desen özelliklerinde olacaktır.
7. Change Pattern
Mevcut bir desenin öznitelik değerlerini, desen parametrelerini, kaplayacağı alanı, v.s. gibi bilgilerini, aktif desen değerlerine getirmek amacı ile kullanılır.
8. Delete Pattern
Desen olarak tanımlanmış objeleri silmek için kullanılır. Komut çalıştırıldıktan sonra silinecek desen seçilir. Başka herhangi bir opsiyonu yoktur.
NOT : Şayet desenler çizim alanında görünmüyor ise, View Attributes diyalog penceresinde Patterns ibaresinin işaretli olup olmadığına dikkat edilmelidir.
20.09.2008
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder